„Tworzenie modeli biznesowych” nie należy do grupy książek, które można raz przeczytać i odłożyć na półkę. To podręcznik pełen przydatnych narzędzi, z których na co dzień można korzystać podczas prowadzenia własnego biznesu.
Książka powstała dzięki pracy 470 praktyków z 45 krajów. Jeden z autorów książki Alexander Osterwalder jest twórcą jednego z najbardziej znanych modeli biznesowych Business Model Canvas. Dzięki niemu możemy każdą koncepcję biznesową rozpisać na 9 podstawowych elementów. Dzięki temu będziemy wiedzieć, jak tworzyć w organizacji wartości i jak sprawić, by firma się rozwijałą i zarabiała.
Tworzenie modeli biznesowych opiera się na 9 podstawowych elementach, a są to:
- Segmenty klientów — jaka jest grupa docelowa dla twoich produktów czy usług? Kim dokładnie są twoi klienci? Dlaczego od ciebie kupują? Stwórz personę idealnego klienta.
- Propozycja wartości — co zyskają klienci kupując twój produkt czy korzystając z twoich usług? Jakie twoi klienci mają oczekiwania i potrzeby? Jakie problemy rozwiąże im twój produkt czy usługa?
- Kanały — w jaki sposób dotrzesz do klientów? Czy swoje produkty/usługi będziesz oferował stacjonarnie czy tylko wirtualnie?
- Relacje z klientami — w jaki sposób zdobędziesz klientów? Jak zdobywać nowych klientów i co zrobić, by zyskać jak najwięcej stałych klientów?
- Źródła przychodów — jak będziesz zarabiał pieniądze? Czy planujesz jedno źródło dochodów czy może więcej?
- Kluczowe źródła — co jest ci niezbędne do prowadzenia biznesu? Które elementy są najważniejsze? Bez których narzędzi nie możesz ruszyć z biznesem, a które poprawią jego funkcjonowanie?
- Kluczowe działania — jakie procesy są najważniejsze w twojej firmie?
- Kluczowi partnerzy — kim są twoi partnerzy? Co twoja firma zyskuje dzięki nim?
- Struktura kosztów — jakie są koszty twojej firmy? Które z nich są stałe, a które zmienne?
Autorzy w książce dokładnie opisali wszystkie elementy modelu biznesowego. Nie jest to tylko teoria, bo każdy z elementów poparty jest realnymi przykładami. Dzięki temu poznamy modele biznesowe, jakie stosują takie giganty jak Apple, Amazon, Skype czy Google. Oczywiście każda branża jest inna i to, co sprawdzi się w jednej firmie, niekoniecznie sprawdzi się też u nas. Jednak przyglądając się strategii wielkich firm, które odniosły spektakularny sukces, warto z tych obserwacji wyciągnąć coś dla siebie.
Proponowany model biznesowy nie jest kierowany tylko do nowopowstających firm. Mogą z niego skorzystać także już te istniejące, a nawet wszelkie organizacje. Po „Tworzenie modeli biznesowych” warto sięgnąć, jeśli przymierzamy się do napisania biznesplanu. Książka jest doskonałym narzędziem do stworzenia strategii swojej firmy.