Naucz się bycia przywódcą, jakiego zawsze sam chciałeś mieć.
Menedżer dzisiejszych czasów znacznie różni się od osoby, która sprawowała to samo stanowisko jeszcze kilka lat temu. Dynamicznie zmieniające się realia, tak samo biznesowe, jak i organizacyjne, wymuszają na obecnych liderach nie tylko stawanie i radzenie sobie z nowymi wyzwaniami. Decydują przede wszystkim o “być albo nie być” niejednej organizacji, w której brak umiejętności przywódczych oraz pociągania za sobą tłumów skutkuje regresem firmy, a w konsekwencji nawet jej upadkiem.
Program opiera się na połączeniu bogatego doświadczenia oraz wieloletniej praktyki. Obu mających na celu przygotowanie Cię do pełnienia roli przywódcy, który za sprawą swojej osoby i autorytetu, a także dostępnych narzędzi oraz technik, potrafi motywować ludzi i zmieniać całą organizację w taki sposób, aby podnosić efekty jej pracy, konkurencyjność, a co za tym idzie – wpływać także na rentowność.
Chcesz wiedzieć, jak stać się liderem zdolnym do takich rzeczy?
Dla kogo?
Studium Przywództwa jest skutecznym programem rozwojowym opracowanym z myślą o osobach posiadających doświadczenie w zarządzaniu – takich, które chcą rozwijać swoje dotychczasowe kompetencje, jak i rozszerzać je o nowe umiejętności.
Jego uczestnikami mogą być:
- Prezesi i członkowie zarządów
- Menedżerowie i kierownicy
- Liderzy projektów
- Właściciele firm
- Osoby kierujące obszarami HR
- Twórcy start-upów
Cele i korzyści:
Program rozwojowy Studium Przywództwa ma na celu przekazanie Ci, jak istotne i fundamentalne w realizowaniu zadań zawodowych są Twoje umiejętności lidera. Jego rolą jest również uświadomienie Ci, w jaki sposób Twoja wiedza, nastawienie oraz doświadczenie mogą wpływać zarówno na postawę całego zespołu, jak i osiągane przez niego rezultaty.
W wyniku ukończenia Studium Przywództwa:
- Uświadomisz sobie, czym różni się kierowanie od zarządzania.
Dowiesz się, jak istotne są różnice oddzielające oba te podejścia, a także poznasz wieloaspektowe ujęcie kierowania pracownikami. Zrozumiesz, jak Twoje mocne i słabe strony mogą wpływać na styl kierowania innymi. - Nabędziesz praktyczną wiedzę związaną z rozpoznawaniem typów osobowości Twoich pracowników.
A to w bezpośredni sposób przyczyni się do bardziej efektywnego i lepiej dopasowanego stylu kierowania. Zrozumiesz, że różnice osobowościowe w odniesieniu do budowania efektywnych zespołów stanowią błogosławieństwo, a nie przekleństwo. Będziesz także wiedział, jak praktycznie dopasować się do pracowników o różnym typie temperamentalnym. - Nauczysz się motywowania ludzi.
Dowiesz się, jak istotne jest wspieranie swoich pracowników, a przede wszystkim zdobędziesz techniki i narzędzia ułatwiające Ci to zadanie. To wszystko pozwoli Ci też na zwiększenie swojego autorytetu i zdobycia uznania pośród współpracowników. - Będziesz z powodzeniem wykorzystywał model rozmowy pracowniczej.
System oparty na fundamencie nieustannego pobudzania u pracownika inicjatywy i odpowiedzialności za wykonywane zadania. Przekonasz się do intuicyjnej procedury przeprowadzania rozmów o charakterze sprawozdawczym, dyscyplinującym i rozwiązującym problemy. Będziesz również wiedział, jak budować swój autorytet w oczach pracownika – i to nawet podczas przeprowadzania trudnych i wymagających rozmów. - Uświadomisz sobie, jakie mechanizmy wpływają na proces zmian i w jaki sposób Ty możesz tym procesem kierować.
Nauczysz się zwracać uwagę na fazy zmiany oraz charakterystyczne objawy i reakcje na nie wśród pracowników. Wykorzystasz w praktyce narzędzia do perswazyjnej komunikacji, dzięki której zwiększysz siłę przekonywania do zmian organizacyjnych, jak i personalnych. - Udoskonalisz swoje umiejętności rozwiązywania problemów.
Z pomocą przyjdzie Ci zarówno praktyczna wiedza, jak i sprawdzone narzędzia, których wykorzystanie pozwoli Ci na radzenie sobie nawet z najbardziej stresującymi i problematycznymi sprawami rodzącymi się w Twojej firmie.
Program
Program składa się 3 sesji podzielonych na 6 głównych tematów oraz 6 dni szkoleniowych. Rolą każdego jest przeprowadzenie Cię przez proces stawania się lepszym, bardziej kompetentnym oraz doświadczonym liderem.
Sesja A. Ja jako Lider:
- Szkolenie 1. Przywództwo a Zarządzanie
- Szkolenie 2. Typologia osobowości w kierowaniu
Sesja B. Lider w zespole
- Szkolenie 3. Motywowanie pracowników
- Szkolenie 4. Rozmowa Pracownicza
Sesja C. Lider w zmianach:
- Szkolenie 5. Przewodzenie w zmianie
- Szkolenie 6. Rozwiązywanie Problemów w zespole
Dzień 1. Przywództwo a Zarządzanie
- Czym jest Przywództwo:
- Trójkąt profesjonalizmu w zarządzaniu
- Różnice między przewodzeniem a zarządzaniem
- Strategiczne umiejętności w przywództwie
- Kiedy menadżer działa jako przywódca
- Przywództwo wg teorii X/Y:
- Rola nieświadomych preferencji w relacji z grupą pracowniczą
- Charakterystyka stylu autorytarnego, paternalistycznego, konsultatywnego i demokratycznego
- Konsekwencje niedopasowania stylu do sytuacji grupowej i zawodowej
- Przywództwo sytuacyjne wg Blanchard’a:
- Dojrzałość zawodowa pracowników
- Cztery etapy rozwoju pracownika
- Charakterystyka etapu debiutanta, adepta, praktyka i eksperta
- Cztery style przywództwa sytuacyjnego
- Charakterystyka stylu dyrektywnego, trenerskiego, wspierającego i delegującego
- Dobór stylu przywództwa do poziomu dojrzałości zawodowej pracownika
- Przywództwo transformacyjne:
- Czym jest transformacja w ujęciu przywództwa
- Przywódca transformacyjny – cechy osobowościowe i behawioralne
- Styl transformacyjny przywództwa – etapy budowania własnego stylu
- Komunikacja w przywództwie transformacyjnym – umiejętność skutecznego komunikowania wizji, misji, celów i wartości w swoim otoczeniu
- Fazy rozwojowe zespołu – działania lidera:
- Style zarządzania w zespole projektowym – charakterystyka i odpowiedni dobór stylu do sytuacji w projekcie
- Krytyczne fazy rozwoju zespołu – faza zależności, faza różnicowania, faza kryzysu odpowiedzialności, faza ataku na lidera, faza nadzwyczajnej mocy grupy, faza realnych możliwości
Dzień 2. Typologia osobowości w kierowaniu
- Różnice indywidualne – przekleństwo czy błogosławieństwo:
- Dlaczego się różnimy?
- Osobowość, charakter, temperament – podobieństwa i różnice
- Konsekwencje zawodowe wynikające z podobieństw i różnic pomiędzy pracownikami
- Charakterystyka temperamentów:
- Kwestionariusz
- Siatka temperamentów: naturalna biegunowość: ekstrawertyzm-introwertyzm, koncentracja ludzie-zadania
- Charakterystyka sangwinika, choleryka, flegmatycka i melancholika
- Mocne i słabe strony pracowników o różnych temperamentach, naturalne sympatie i antypatie w relacjach zawodowych
- Dopasowanie stylu komunikacji do temperamentu pracownika lub klienta:
- Różnice i podobieństwa w komunikowaniu
- Reguły dopasowania stylu komunikacji we współpracy z pracownikiem cholerycznym, sangwinicznym, melancholijnym, flegmatycznym
- Reagowanie na krytykę
- Dopasowanie stylu współpracy do temperamentu pracownika lub klienta:
- Punkty koncentracji podczas współpracy: czas, jakość, styl pracy, radzenie sobie ze stresem
- Reagowanie na zmianę i wyzwania zawodowe pracowników o temperamencie cholerycznym, sangwinicznym, melancholijnym i flegmatycznym
Dzień 3. Motywowanie Pracowników
- Motywacja i motywowanie:
- Krótki przegląd teorii motywacji: Maslow, Herzberg, Vroom, Pink
- Motywatory osobiste – autodiagnoza aktualnych potrzeb zawodowych
- Expose szefa:
- Expose jako narzędzie budowania wiarygodności i autorytetu lidera
- Najczęstsze błędy w informowaniu pracowników o swoich oczekiwaniach
- Części składowe expose: wprowadzenie, preferencje, granice, podsumowanie”
- Expose do przejmowanego zespołu, Expose do nowego pracownika, Expose do byłych współpracowników
- Kiedy expose może być „ostrzem” przeciwko szefowi?
- Krytyka i pochwała w motywowaniu:
- Krytyka jako instrument motywowania wygaszającego,
- Krytyka – schemat udzielania informacji zwrotnej
- Pochwała jako instrument motywowania wzmacniającego
- Pochwała – schemat i zasady udzielania jej
- Kara i nagroda w motywowaniu:
- Czym jest algorytm w motywowaniu?
- Kiedy należy ukarać pracownika – analiza przypadków i uprawnień
- Algorytm karania – procedura i zasady
- Kiedy należy nagrodzić pracownika – analiza przypadków, wachlarz nagród
- Algorytm nagradzania – procedura i zasady
Dzień 4. Rozmowa Pracownicza:
- Założenia Podstawowe:
- Korzyści i zagrożenia z prowadzonych rozmów pracowniczych
- Najczęstsze błędy i braki w prowadzonych rozmowach z pracownikami
- Zasady i reguły profesjonalnego przeprowadzenia rozmowy pracowniczej
- Schemat Rozmowy Pracowniczej:
- Przywitanie pracownika
- Zbudowanie atmosfery
- Odwołanie do celów i zasad
- Przedstawienie sprawy
- Prośba o komentarz
- Poszukiwanie rozwiązań
- Wybór rozwiązania
- Podsumowanie ustaleń
- Dowartościowanie pracownika
- Pożegnanie pracownika
- Budzenie inicjatywy i odpowiedzialności:
- Pytania otwarte w poszukiwaniu informacji, parafrazowanie wypowiedzi
- Technika wracania do meritum „Z treści na proces”
- Operowanie milczeniem
- Docenianie pomysłów i propozycji
- Koncertowanie uwagi pracownika na tym, co może zrobić od razu
- Techniki interwencyjne:
- „Stop! teraz ja mówię”
- „Odwołaj się do celu i zasad”
- „Odwołanie się do zaplecza”
- Rozmowy pracownicze wg scenariuszów:
- „Współpraca”
- „Bierny opór”
- „Atak”
Dzień 5. Rozwiązywanie Problemów
- Proces rozwiązywania problemów:
- Cztery powszechne przeszkody w rozwiązywaniu problemów
- Etapy rozwiązywania problemów
- Algorytmy i heurystyki w pokonywaniu problemów
- Proces grupowy w rozwiązywaniu problemów:
- Grupowe myślenie – wady i zalety grupowego podejmowania decyzji
- Powszechne
- Praca z karteczkami samoprzylepnymi podczas sesji problemowej:
- Zasady zapisu na karteczkach
- Podstawowe zestawy i układy karteczek – listy, sekwencje, zbiory, tabele, macierze, siatki, schematy i wykresy
- Zarządzanie informacją z karteczek – generowanie, identyfikowanie, kategoryzowanie, selekcjonowanie
- Narzędzia rozwiązywania problemów cz. 1 – generowanie pomysłów:
- Sieć Osiągnięć – generowanie metod, rozwiązań i pomysłów na pokonanie jednego problemu
- Matryca Zmian – wstępne rozwiązania problemów technicznych organizacyjnych i rozwojowych
- Lista Osborn’a – poszukiwanie rozwiązań poprzez modyfikację cech i właściwości
- Narzędzia rozwiązywania problemów cz. 2 – analiza problemów
- Diagram Ishikawy – poszukiwanie potencjalnych przyczyn zaistniałego problemu
- Macierz Zależności – poszukiwanie najważniejszych praprzyczyn problemu
- Drzewo Problemów – mapowanie przyczyn i objawów problemów
- Narzędzia rozwiązywania problemów cz. 3 – wizualizacja sytuacji problemowej:
- Diagram Vienna – poszukiwanie „złotego środka” w rozwiązaniach
- Kręgi Wpływu i Kontroli – mapowanie czynników utrudniających realizację celów
- Radar Percepcji – porównanie ocen i oczekiwań analizowanej sprawy
- Narzędzia rozwiązywania problemów cz. 4 – przełamywanie schematów:
- Odwrócone Myślenie – poszukiwanie rozwiązań poprzez prowokację
- Chińska Encyklopedia – zmiana percepcji w postrzeganiu kategorii i cech
- Analiza Morofologiczna – poszukiwanie nowych wersji, odmian, typów i właściwości rozwiązań
- Narzędzia rozwiązywania problemów cz. 5 – wybór i ocena pomysłów:
- Best of the Best – wybór rozwiązania z sześciu najlepszych
- Siatka Rozwiązań – mapowanie rozwiązań pod kątem dwóch kryteriów
- Arkusz Decyzyjny – ocena i wybór rozwiązania z użyciem priorytetów
Dzień 6. Przewodzenie w zmianie
- Anatomia zmiany:
- Zmiana jako stały element rozwijającej się organizacji
- Wymiar psychologiczny i organizacyjny zmiany
- Źródła, rodzaje i objawy nadchodzącej zmiany
- Opór przed zmianą:
- Cztery fazy zmiany w życiu osobistym i zawodowym: zaprzeczenie, opór, eksperymentowanie, zaangażowanie
- Zarządzanie otoczeniem zmiany
- Interesariusze zmian – identyfikacja i komunikacja z nimi
- Postawy ludzi w procesie zmian
- Radzenie sobie z oporem – narzędzia:
- Wykorzystanie komunikatu perswazyjnego PRDA
- Stosowanie Języka Korzyści w przedstawianiu zmian
- Wizualizacja zmiany z użyciem Analizy Pola Sił
- Gra symulacyjna z zarządzanie zmianą „Parasol”:
- Rozpoznanie sytuacji problemowej
- Rozpoznanie fazy zmiany
- Mapowanie interesariuszy zmian
- Zaproponowanie rozwiązań
Metodyka
Program rozwojowy Studium Przywództwa oparty jest na systemie sesji. Każda z nich polega na odmiennym działaniu rozwojowym i ściśle uzupełnia pozostałe. Pierwszą z nich jest sesja diagnostyczna, drugą – sesja szkoleniowa, trzecią – sesja doradczo-coachingowa, z kolei czwartą – sesja ewaluacyjna.
System sesji pozwala podejść do tematu przywództwa w sposób wielokierunkowo, powodując tym samym rozwój poszczególne kompetencji właśnie w tym obszarze.
- Sesja diagnostyczna
Studium Przywództwa dla każdego uczestnika rozpoczyna się od przeprowadzenia indywidualnej sesji diagnostycznej. Podczas jej trwania uczestnik diagnozuje swój styl zachowania, preferowany typ przewodzenia i poznaje swój poziom oraz rodzaj odporności psychicznej.
Do tego celu wykorzystane są kwestionariusze znanych narzędzi diagnostyczno-rozwojowych, tj.: Extended DISC®, ILM72® oraz TQM48®.
Celem sesji diagnostycznej jest również poznanie indywidualnych potrzeb i oczekiwań uczestnika oraz jego aktualnego kontekstu zawodowego.
- Sesje szkoleniowe
Podczas ich trwania przeprowadzanych jest łącznie 6 szkoleń jednodniowych (w formie warsztatów lub treningów), których tematyka jest ściśle powiązana z danym obszarem przywództwa.
Pomiędzy sesjami szkoleniowymi odbywają się 2 indywidualne sesje doradczo-coachingowe, na których uczestnicy mogą pracować nad rozwijanymi kompetencjami przywódczymi w kontekście swojej aktualnej pracy zawodowej.
- Sesja ewaluacyjna
Ostatni etap programu, przyjmujący formę sprawdzianu teoretyczno-praktycznego. Podczas tej sesji uczestnik sprawdza swoją wiedzę oraz praktyczne umiejętności z zakresu Studium Przywództwa.
W trakcie realizacji programu rozwojowego stosujemy dynamiczne i aktywne formy pracy. Uczestnicy biorą udział w dyskusjach moderowanych, sesjach problemowych, grach i symulacjach, a także filmach instruktażowych, interaktywnych mini-wykładach, studium przypadku.
Każdy z uczestników jest wyposażany w pakiet konkretnych i praktycznych narzędzi oraz technik, a także zyskuje możliwość wdrożenia ich od razu w życie zawodowe. Dodatkowo, pomiędzy sesjami szkoleniowymi zadawane są prace wdrożeniowe, których wykonywanie istotnie wpływa na lepsze zrozumienie materiału i ugruntowanie świeżo nabytych umiejętności oraz postaw.
W ramach pracy wdrożeniowej uczestnicy mają możliwość bieżących konsultacji z trenerami prowadzącymi Studium Przywództwa. Dodatkowo, każdy otrzymuje 2 aktualne pozycje książkowe.
Jak możemy Tobie pomóc?
Śmiało! Skontaktuj się z nami!
Cennik ceny netto
Studium Przywództwa
Program rozwojowy zamknięty (firma, organizacja)-
Program zawierający 7 dni działań rozwojowych
-
Miejsce szkolenia: cała Polska
-
Liczba uczestników: 6 osób
-
Koszty Zamawiającego: sala szkoleniowa, nocleg oraz wyżywienie uczestników
-
Koszty Maestrium: dojazd, nocleg, wyżywienie trenera
Studium Przywództwa
Program rozwojowy otwarty (uczestnik indywidualny)-
Program zawierający 7 dni działań rozwojowych
-
Miejsce szkolenia: Łódź
-
Liczba uczestników: 1 osoba
-
Koszty Uczestnika: dojazd, lunch i ewentualny nocleg
-
Koszty Maestrium: sala szkoleniowa, przerwy kawowe